Tersentap!! (>,<)"

assalamualaikum w.r.t
ok.. sebenarnya aku ade atu pengalaman yg betul2 memberi tamparan besar kpd aku... tp, aku x tau dr mane aku nak mulakan ceritanya... mmm...mmm..
ok, biar aku mulakan dgn sikap aku yg 'mungkin' terlalu mengongkong pergerakan adik2 aku... jujur aku cakap yg aku langsung x rase aku mengongkong... thanks to Apis Mahmood( cousin aku) sebab dah menyedarkan aku.. serius, aku sangat terpempan & terkaku bila Apis Mahmood cakap mcm ni.. "jgn kawal adik membab* buta, x elok.. nanti boleh menimbulkan perasaan tidak selesa yg lama kelamaan boleh menjadi benci yg boleh menyemarakkan keadaan permusuhan.. biar jd kawan, jgn jd lawan"
ape punca kejadian??cam mana boleh berlaku??
Kisahnya begini...
Aku yg sentiasa mengawal pergerakan adik2 aku.. terutamanya si naqib(adik lelaki yg selepas aku) semua gerak geri dia aku awasi.. dgn sape die berkawan, dgn sape die berjumpe, ade ape dlm beg sekolah die,brg ape yg die dia bwk ke sekolah, betulke die pegi masjid, & byk lg sbnrnya..
tp, ternyata aku silap percaturan... lain yg aku jangka, lain plak yg menjadi... aku ade sebab tersendiri kenape aku bertindak sedemikian... antara sebab2 yg aku boleh kemukakn ialah...
1)aku x nk dia jd mcm bdak2 yg perangainya cam mak bapak x ajar @ yg kurang kasih sayang & perhatian..
2)aku x nk die bergaul dgn bdak2 yg nakal... sbb aku fikir itu boleh mempengaruhi sikapnya..
3)aku x nk dia jd seorang perokok!!
ok... tu antara sebab2 aku mengawasi setiap pergerakan adik2 aku.. sebenarnya ade byk lg sbb yg aku bole kemukakan.. tp, tu yg utamanya..
kenapa aku perlu megawasi setiap pergerakan mereka??
sebabnya hanya satu... aku x nk diorang jd mcm aku dulu... ape yg berlaku pd aku dulu?? biarlah itu menjd rahsia antara aku & Dia.. tp malangnya, lain yg dijangka, lain pula yg berlaku.. jujur aku cakap, yg aku susah nk percayakan org terutamanya kaum Adam... (maaf kaum Adam yg sedang membace) mungkin ni la sebab yg membuatkan aku rase aku perlu mengawasi adik2 aku...
sob..sob.. T_T ... rase cam nak nangis plak... ade tisu x??
muka yang hampa tapi masih sempat posing.. :(

ok.. skarang tiba masanya utk aku beri sdikit kebebasan & kepercayaan kpd mereka.. buatlah ape2 yg korg nk buat adik2ku selagimana x melanggar syariat & hukum hakam Allah.. aku akn diam & hanya memerhati... jika sampai masanya utk aku tegur, aku akn tegur.. jika sampai masanya utk aku larang, aku akan larang..
sampai sini je yg aku bole bebel stakat ni.. 'baray' di mata aku yg aku bina & tahan selama ni.. btul2 dh nk runtuh.. hanya menunggu waktu utk runtuh...
sekian, wassalam.. T_T

2 comments:

  1. salam che na...
    tu la kite pun ade bace komen apis tu..igt kan sape la td..rupa2 nye sepupu(fuhh)..btw che...aq tau ape pon yang kau buat tu sbenarnye tanda sayang..Betul tak???
    kadang2 kite tak sedar cara tu salah..
    k lah yang penting ape2 pun...be the best sister eva 4 them,....

    ReplyDelete
    Replies
    1. haha... thanks Shikin.... mmg x sangka lain yg d
      disangka, lain plak yg mnjd...
      btw, THANKS SAHABAT krn memahami aku
      di kala aku benar2 memerlukan TEMAN!!

      Delete