Sedihnya Sedihnya!!!!

Assalamualaikum w.r.t




P/s: sila pilih lagu yang sedih supaya enkorang lebih menghayati dan memahami perasaan aku semasa membaca entri ini.. caranya ialah pergi ke kotak 'Jom Dengar Muzik yg Lain' yg terletak pada sebelah kiri blog aku dan tekan tanda yg berbentuk segi  empat dan pilih muzik yang paling teratas sekali iaitu 'A Very Sad Music (insrumental)'.. Cepat buat untuk lebih menghayati..



__________________________________________________________________________

Seperti yg telah tertera pada tajuk di atas, sekarang aku sedang mengalami satu situasi yg paling amat sangat terlalu pahit dan sedih dalam selama 18 tahun aku hidup ni. Bagi aku tahun 2012 ialah tahun yang paling sukar untuk aku hadapi. Banyak sangat dugaan yg Allah bagi aku.... Antara dugaan yg
pahit telah aku hadapi pada tahun 2012 ni ialah..

x
x
x
x
x
x
x
x
x
x
x
x
x

1) Gagal Ujian JPJ kereta Sebanyak 2 kali ......
Mungkin ade yang fikir itu perkara biasa, tapi bagi itu adalah perkara yg luar biasa sebab aku ni ialah seorang budak yg pemalu (pftttt..yang ni aku tipu.. ) ,maka aku malu nak datang dekat tempat ujian tu banyak kali tahu tak.. Aku malu sebab mak cik kantin kat tempat yg aku amik driving test tu cakap cam ni..
"Eh, adakah adik ni si serlebriti Che Na yg hot, cun melecun, kiut miut, sopan santun, kaya budi bahasa, tinggi harga diri n lemah lembut gemalai longlai.. Mak cik nak mintak signature boleh tak?? "

Ok, ayat kat atas ni hanya rekaan aku semata2 sebab sebenarnya mak cik tu tak cakap macam tu kat aku pon. Mungkin dia tak perasan pon yg hampir setiap kali aku pegi driving class aku akan order horlick ais bungkus yg berharga rm 2. Pada pendapat aku,  harga dia sangat tidak berpatutan sebab plastik yg digunakan untuk bungkus air tu kecik je dan banyak ais tapi aku beli jugak sebab aku memang suka minum horlick.. eh, jauh pulak aku menyimpang. back to the topic..

Tapi, Alhamdulillah sebab akhirnya aku pass jpj kete walaupun pada kali ke3. Aku ada entri tentang kisah test jpj kete kali ke 3. Kalau nak baca bolehla tekan sini.. <----- tekan perkataan sini
x
x
x
x
x
x
x
x
x
x
x
x
x
x

2) Aku Tak Dapat Mana2 Matriks pon.
Perkara ni betul2 membuatkan aku sedih sehingga mengalirkan air mata yg berbaldi baldi (tipu). Kadang kala aku tak dapat terima hakikat sebab ada orang yang dapat 5A ke bawah pon dapat matriks. Tapi kenapa aku tak dapat?? Tapi lambat laun baru aku sedar inilah yg dinamakn rezeki, qada' dan qadar. Tahu tak yg Allah tu Maha Adil dan Allah is the best planner. Tahu tak?? Mungkin Allah ada rancangkan sesuatu yg lebih baik untuk aku dan aku pun masih mencari2 apa yg Allah dah rancangkan untuk aku dan apakah hikmah disebaliknya. Doakan aku supaya dapat menemui hikmah ni ya kawan2. Aku cuba terima hakikat yg tu memang bukan rezeki aku dan Alhamdulillah aku dapat terima hakikat tu walaupun ia mengambil masa yg agak lama.
x
x
x
x
x
x
x
x
x
x
x
x
x
x
x
x
x
3) Aku Tak Dapat Tawaran UPU
Benda ni memang betul dapat buat aku jadi gila tahu... Masa aku check tawaran upu tu, semangat aku yg berkobar kobar tu toksah cerita la.. Sikit lagi mahu pecah jantung aku dek denyutan jantung yg berdegup terlalu kencang. Tambah pula dengan  dengan internet yg jam disebabkan ramai lepasan spm yg turut serta membuat semakan upu.. Kalau jantung aku nak pecah semasa check upu, keputusan UPU lagi membuat  jantung aku  hancur luluh berkecai berai lebur punah seranah <----- nampak tak yg aku sangat sedih sewaktu ni... Masa ni, aku tak tahu apa nak jadi dengan aku. Rasa cam nak kahwen terus je, toksah paning fikir nak belajar apa, mana, gimana, n bla bla.. (amboi.... bukan main ye ko che na).. Bila on FB, sume kawan2 syok habis dok update status runsing nak pilih uni. ke matriks.Aku pula runsing memikirkan apa haluan tuju hidup aku lepas ni... Aku makan hati berulam jantung tahu sebab tak dapat matriks n uni.


Apa yg membuat aku bertambah sedih ialah ada kawan aku yang dapat dua tiga empat lima A pon dapat tawaran upu & matriks. Sekali lagi Tapi kenapa aku tak dapat?? Kenapa dan Kenapa? Pernah juga aku terfikir yang menyesal aku stay up kat hostel sampai pukul 1 pagi, menyesal beli buku latihan n rujukan yg bertimbun2 sampaikan ada yg langsung aku tak sempat buat, menyesal pegi kelas tambahan sana sini, menyesal tak tidur dalam kelas dengan kerap (apa punya sesalan der).. Tapi sesungguhnya Allah tu Maha Adil & Allah is The Best Planner.. Teringat pula post seorang rakan di FB, Natasha Nadya,


"It's sad when you can't get things when you want it. But remember, Allah will give you something when you need it, not when you want it. Because He knows, that way is better for you :)" 

Ade Satu lagi....
‎''UPU does not define your IQ'' - Natasha Einstein-
(THANKS TASHE)

Oleh kerana aku ni sedang patah semangat maka aku perlukan seseorang untuk meluahkan perasaan dan juga yg boleh memberikan sokongan positif yg bersemangat. Kalau dekat asrama dulu orang pertama yang aku cari bila berhadapan dgn situasi cam ni ialah Khairiah Fatimah. (khai, rindunya dekat khai). Tapi disebabkan dia sedang STAM, maka aku perlukan seseorang yg lain dan waktu tu aku hanya teringatkan seseorang..  Teacher Siti Rahayu Baharin..

Maka dengan itu aku memulakan chat aku di FB bersama teacher.

che na: assalamualaikum tcer (bagi salam sebab free free je dapat pahala).
Teacher: wsalam che.(jawab salam tu wajib tahu walaupun hanya chat di FB)

Che Na: Tcer, can u give me some support?? I'm very sad right now (sebenarnya aku ckp bahasa Melayu je..  pppffffttt)
Teacher:Jangan patah semangat. Buat rayuan UPU. Ramai ja org yg masuk tawaran kedua ketiga.

Che Na: ______________________________ (ni agak private)
Teacher: Jangan sedih. Adik tcer last year dpt 9 a pon dapat lepas rayuan kedua.Try lagi.

Che Na: mmm..... (dalam hati).. Thanks tcer!! (luar hati) 
Teacher: Jgn pernah give up...sedih tu memang la...tapi sedih jap je tau..jangan lama2.

(THANKS TEACHER)


_____________________________________________________________
Nampak tak betapa supportive n sportingnya teacher aku.. cikgu2 aku dekat Sma Maiwp semuanya sangat supportive tapi cara mereka beri support tu berbeza.

















Teacher bersama Amiruddin yg selalu dicemburui kerana rapat dengan tcer..
x
x
x
x
x
x
x
x
x
x
x
x
x

Teacher bersama Ustazah Nabila yg happy go lucky.
*
*
*
*
*
*
*
*
*
*
*
*
*
*
*
Mmm.... sekarang aku sedang cuba terima hakikat dan masih menanti keputusan permohonan rayuan. Go go go Che na. Adik teacher yg dapat 9A pon dapat tawaran yg second intake.. <----- ayat sedapkan hati aku sendiri.
Inilah yg dinamakn rezeki.  Oh ya, Amalina pon pernah post ni kat FB.

"kadang2 Allah tidak memberikan apa
yang kita mahu ,
bukan kerana kita tidak berhak untuk
mendapat perkara itu ,
tetapi Allah ingin memberikan kita lebih baik
daripada itu .

# chill lah kawan2..
Allah is best of planners :)
"
(THANKS AMALINA)


Yeah!!! go go Che na!! go!! GO!!




P/s: Doakan aku agar aku menemui apa hikmah di sebalik ujian yg aku terima ni
p/s/s: Doakan agar permohonan rayuan UPU dan Matrik aku diterima.
P/s/s/s: komen la sikit dan bagi support kat aku supaya menjadi lebih bersemangat.
























30 comments:

  1. Assalamualaikum che. kejayaan plg besar bgi seseorg adalah apbila dia dpt bersyukur dgn ikhlas sgla ketentuan Allah terhadapnya. jgn pernah ragu dengan kasih sayang dan rezeki Allah. silalah che buka al-Quran, tengok, baca, dan fahami ayat 216, surah al-baqarah. ketahui apa yang Allah telah katakan tentang situasi che. :D

    ReplyDelete
    Replies
    1. waalaikumussalam...
      ni sape eh??
      terima kasih atas nasihat.. che akan buka secepat mungkin.. anyway, thanks sangat...

      Delete
  2. Che Na jgnla sedih (mybe kte x bleh halg kesedihn che)
    kte ske sangat kte2 nab:

    Rezeki Allah luas,takkan lah rezeki manusia semua kat u(upu) je,abis tu kenapa wujud matriks,stpm,stam..(dan ipts)<----ayat tmbhn dari humaira
    Lain orang,lain rezeki.DIA dah tetapkan yang terbaik buat kita.
    Secara tak langsung ini merupakan 'tarbiah' bagi yang 'mengerti'.
    Mungkin DIA rindu nak dengar rintihan kita atau mungkin kita banyak buat salah dengan DIA?
    Jadi,dont give up.cause Allah is always by ur side.
    -kena pandai 'manipulate things'-

    hope this will help che
    rse sedih la tgok che sedih cmni

    ReplyDelete
    Replies
    1. humaira.. really thanks.. mungkin ade betulnya kata humaira..
      ni yg kena muhasabah diri ni.. anyway, really thanks..

      Delete
  3. assalamualaikum..sabar la che! kite pn x dpt upu dan memang sangat sedih bile orang kate "betul ke ko x dapat? x percaya la!"..Allah sebenarye dah bentangkan jalan yg lain utk kita2 yg x dpt tawaran ney~ siapalah kita nak persoalkan sedangkan nikmat yg allah dah kasi lagi banyak brbanding ujian yg kecik je ney..SABAR ye :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. ALINA, really thanks.. semestinya apa yg dibentangkan Allah tu adalah yg terbaik..
      THANKS ANYWAY

      Delete
  4. don't wory. . .member aku yang dapat 9a pon tak dapat apa2 tawaran last year. . tapi dy buat rayuan then dapat .. try je :) gud luck ! n jangan sedih2! okey

    ReplyDelete
    Replies
    1. ni chaira a.k.a ameera Syahirah eh?? anyway.. thanks sangat!!

      Delete
  5. Assalamualaikum Che-NA

    Betul2 nak cter2 gan che-na . Rindu cam dulu. Apa boleh buat. kita chat sini jela.

    As ur best friend(wlupon kau xpenah iktiraf) aku nak ucap tahniah.Sebab kau mampu atasi benda nih. ^^ . Aku jeles betul dengan kau. Sebab ALLAH pilih kau nak hadapi semua ni.

    ingatlah ALLAH pernah berfirman., "sekiranya aku beri UJIAN dan orang itu bersabar maka aku akan tabah nikmat kepadanya" . SubhanALLAH. untungnya. aku xrasa pon semua tuh. Kadang2 kita xsedar tau che apa disebalik hikmah yg ALLAH titipkan dalam hidup kita. Hidup ni terlalu kompleks. Macam kita roler coster. Kejap kita tertonggeng kejap kita terbalik. Xsemua perjalanan hidup nie indah.Mungkin ALLAH sediakan yg lebih baik untuk kita.Tapi dia cuma nak kita usaha sikit je lagi. Sikit je lagi che-na. Jalan tuh ada.Jangan pernah kita rasa putus asa dgn tali ALLAH . sebab allah tu maha adil. maha penyayang. nagisla. nagis puas2. nagis dalam setiap doa kita. Manusia pon ada hati perut tgk org nagis. Ini kan lagi rabbulIZZATI. pecipta kita. dia yg tentukan hidup kita.Dia tahu apa jalan kita. disamping berusaha, teruskan cekal dan TABAH. dan yakinlah pada janjiNYA. InsyaALLAH. kau akan gembira. ^^ . Percayalah pada ALLAH. HE IS THE ONE WHO KNOW U WELLl. :D

    ReplyDelete
    Replies
    1. NAJAH!!! THANKS SANGAAATTT....
      aku suka part ni.. "ingatlah ALLAH pernah berfirman., "sekiranya aku beri UJIAN dan orang itu bersabar maka aku akan tabah nikmat kepadanya" . SubhanALLAH. untungnya" aku pun tak sedar betapa untungnya aku...

      Delete
  6. che na..
    disebabkan ramai yang dah tulis apa yang kita nak tulis..
    so,
    i just have this for u.
    sabar ye,yunk.<---cakap memang senang(hehe).
    u still have friends to give support(aqlah tu<--ceh,perasan je).
    ingat x,pasal thomas edisom?

    Rezeki ada kat mana-mana, Syed Mokhtar Al-Bukhari pun tak masuk Universiti, tapi sekarang orang melayu terkaya di Malaysia.
    Nazmi Faiz takde SPM pun sekarang dah dapat bagi duit ribu-ribu setiap bulan kat mak bapak dia.

    Setakat masuk unibersiti, keja nak rosakkan anak dara orang, baik duduk rumah main moto. Mane tahu boleh jadi macam adik Zulfahmi Khairuddin yg skrg dah main internasional!
    -nab-=)

    ReplyDelete
    Replies
    1. SITI NABILA HASSAN, really thanks.. semestinya apa yg dibentangkan Allah tu adalah yg terbaik..
      THANKS ANYWAY

      Delete
  7. ALINA, really thanks.. semestinya apa yg dibentangkan Allah tu adalah yg terbaik..
    THANKS ANYWAY

    ReplyDelete
    Replies
    1. This comment has been removed by the author.

      Delete
  8. lek a bie.. mesti dpt lah tuk 2nd intake tu.. ingt pesan kak mek tu.. jgn duk sedey2 la.. ok?

    ReplyDelete
  9. "apakah kamu mengatakan bahawa kamu sudah beriman sedangkan kamu belum diuji"-ujian ini unt uji keimanan dan tambah keimanan kita..sabar ye dik..cuba buat rayuan upu...tingkatan 6 ke..mungkin ada tempat yg lagi baik untuk adik selain matriks n uni.. sabar ye.. Allah tgh uji tu, Dia nak bg lg byk kegembiraan tu.. :)

    ReplyDelete
  10. Assalamualaikum che.. Che jgn nanges dah.. Lap air mata uh..
    Che ygnaq knl kat smamaiwp dlu kuat periang
    So jgn gve up dgn dugaan yg allah bg..
    Allah bg dugaan sbb allah nak kita lg dkt dgn dia
    Sbb allah sygkan kpd hamba yg sentiasa sbr menghadapi dugaan nya
    Che, even aq dpt ipta but corse yg aq dpt benda yg aq tak sangka aq bnda ygnaq x suka
    Tp aq kena face gak ngn course yg aq dpt sbb aq da x tawaran nak blja kat mana da..
    Sbb mak aq nk masukkan aq kat ipts but kau faham laa aq ni bkn prg sng and ipts memerlukan belanja yg besar
    So aq pun meneruskan jee apa ygbaq dpt sbb aq thu allah ada surprise nk bg kat aq
    Allah kan sweet dgn hambanya..
    So that kau jgn down tau.. Kau cuba selagi boleh
    Buat rayuan,, buat je muka x tau malu utk kau truskan msa dpn kau okeyy
    Berdoa dan slalu mintk kat dia supaya dipermudahkan semuanya <--- ayat yg mak aq sllu ingatkan aq!

    Che kau kena kuat,, allah sentiasa ada bersama hambanya yg sentiasa ingatkannya..

    With lovee,, i miss you syg
    Che nurainia kuat :-)

    ReplyDelete
  11. chill che na
    I fall once
    n now here I am studying overseas
    :)

    ReplyDelete
  12. la tahzan..innallah ha ma ana...salam kenal;)

    ReplyDelete
  13. wahai Che yg sntiasa chill n happy go lucky!!jgn sdih2 tau!aq pon nk mleleh gak bce pos ko ni + background sound ko yg x leh blah!hahaha..dont ever ever ever give up Che!aku tau ko kuat!rezki ade d mna2...ilmu Allah luas..rememeber that!mcm mne ko bole saba+tabah nk amek JPJ test tu...ko amek n guna kan smgat tu utk hdapi ujian kali ni plak..ok??go Che go!!kwn2 ko sntiasa ade kat blkg ko utk support...dun worry!kembalikan smgt yg hilang tu!!doakan kite sume bjaya dunia akhirat..tu pling penting:) <3 luv u Che!

    ReplyDelete
    Replies
    1. wahai syaz yg slalu support aku tak kira betapa downnya aku, tak kira cam na teruknya situasi aku n tak kira byk lagi...... just wanna to say really thanks.. aku nk ko tau sesuatu yg aku sgt bersyukur dpt kwn ngan ko.. tak pernah aku sangka yg aku dpt kwn ngan pelajar cemerlang first batch sma maiwp 2009.. anyway, aku tak salah memilih kawan ngan ko.. sahabat sampai syurga!!!yeah!! kejayaan dunia penting tp x guna klu x berjaya kat akhirat.. one more word, THANKS!! komao.. <-- terima kasih dlm bhsa korea

      Delete
    2. correction, syazmira si pelajar cemerlang 2007 first batch sma maiwp..

      Delete
  14. Che! jgn putus asa tau! kite tau che boleh..che punya keputusan cukup punya baik! jangan ingat tak dapat upu, kita ni tak pandai. ada budak saser, dapat 8a 1b tapi x dapat upu...sebabnya? allah is the best planner....ada hikmah allah tak bagi che na matriks..sbbnya? mungkin sbb matriks ni padat! study pack! klas habis kengkadang 5.30 stp hari..malam ada lagi...Allah tau mungkin cara belajar di matriks kurang sesuai dengan che. Allah akan bagi sesuatu selaras dengan kamampuan kita..kita dapat matriks 2 tahun.semua yg dapat matriks semua dpt satu tahun.kita sedih sbb dpt 2 tahun sbb malu org cakap ''oh budak ni mesti result dia slack blabla''..tp bile kte muhasabah,baru kite sedar ohh allah bagi 2 tahun mungkin sbb aku lambat pick up.Che naku, susah tau nak dapat A+ english and cgeo A1 tu..cuba cakap sape je sma maiwp tu yg dpt A1? Diyana Najwa lagi? Che na!!!!<--ya che na yang berjaya dapat A1 tu..rasa2nya, kalau che na tak berhasrat untuk subjek yg ada math science teruskan dalam bidang tesl. kalau x dpt upu, banyak lagi cara lain utk ke tesl. Contohnya, foundation/asasi dekat IPTS. boleh mohon biasiswa maiwp. Cuba.Cuba tanya yg tecer ayu atau kakak2 stpm. Kalau che na amik tesl, terus buat degree,master..pastu che na boleh jadi pensyarah.che na kira la berapa maktab,kolej ada kat msia ni? semua perlukan pensyarah.kita tau, che na tekun orangnya and x putus asa. kita sendiri tengok che na pegang buku,study lewat malam. Skrang, terus buat peta kejayaan.jangan tunggu lagi. Kalau kita, lagi sepuluh tahun kita target nak Phd.Kalau che na? Kita yakin che na mesti lagi hebat..InsyaAllah..Kita yakin dan percaya che na rajin solat hajat. Teruskan ok?Lastly, upu does not define your IQ. I know some others who got lower grades than me for SPM but managed to get selected. And I didn't. It's just a matter of how God guides you for the best of your future.Kita suka baca blog che na. Kelakar. Memang ada ciri pensyarah berjaya. Assalamualaikum!

    ReplyDelete
  15. che ..rezeki Allah tu ada kt mna2..bila msa da sampai,,kau akn dpt rzeki tu..dont be sad k lumrah hidup ada naik turun..nk senang kna face up susah dlu..all happens sure have reason behind it..
    -aisyah roslan---

    ReplyDelete
  16. assalamualaikum che....Kita tidak akan selalu dapat apa yang kita mahukan,tetapi kita boleh sentiasa berusaha.Sedar atau tidak,walaupun kita tidak dapat apa yang kita mahukan,dengan telah berusaha ke arahnya,kita mendapat pengalaman, pengajaran,yang menjadikan kita lebih baik dari sebelumnya.
    -nurul aqila mohd noor-

    ReplyDelete
  17. assalamualaikum che na..kte ade bace blog awk..kte pun same ngan awak che na..martik tak dapat..maktab tak dapat..upu pun tak dapat..tipu la kalau kte tak rase kecewa kan? kte mestilah mengharap sekurang-kurangnye nak dapat upu..tapi nampaknye kte hanyalah boleh merancang..tapi ALLAH yang menentukannye..tapi kte tau che na kuat! setiap perkara yang berlaku mesti ade hikmahnye..che na berdoa lah supaya dapat peluang utk masuk 2nd intake pnye..sbb ALLAH suke apabila hambaNYA meminta daripadaNYA..che na kuat! jangan sedih2..

    ReplyDelete
  18. che..kte pon xdpt upu..xpe..jgn sdeyh sgt eh..
    sdeyh ckit je..

    bg kte la..lgy sng klu xdpt tawaran lgy sbb xsusah nk plih mne satu kos yg che nk amek..then, mgkin sbnaranye minda kte sndiri blom sedie utk belajar..thats why Allah xbg lg..hum kte xpndi nk berkate2 sgt..hehhe..tu je la..be strong!!

    ReplyDelete
  19. che'na.. ayuni pun samer.. tawaran upu xdpt.. lps tu trs tangkap leleh ngan najah.. kalau sebelum ni appliance xdpt.. ayt yang slalu disebut kat mulut<----- ALLAH knows better than me.. ... rezeki ALLLAH ada dimana2 je.. tapi utk upu mmg btol2 frust.. but after take a deep breath, sit and think just for a few minutes.. kita kene redha apa yang ditetapkan... sebelum kita kata rezeki ALLAH ada dimana2 .. kita kne PASRAH n REDHA.. tu words yang pertama kne ader kalau tak kita akan meroyan sampai ke hospital TAMPOI.. gluck che'na..

    #kita buktikan org cam kita.. pun boleh brjya...

    ReplyDelete
  20. che. be strong.i didnt get upu too. and yes, i felt sad. feel lebih tepat sebab masih rasa sedih. indeed, i cried. but then, i believe. Allah didn't give us what we want. he gave us what we NEED. remember this. Allah tak bagi kita satu benda. Dia dah bagi kita BERJUTA nikmat. and who knows, apa y kita x dapat ni pun. NIKMAT jugak sebenarnya. lain orang lain ujiannya sayang. be grateful and thankful for what you get. macam ada kawan kita ni, he got everything. matrik, upu, utp etc, but then , Allah uji dia. Dia tak ada duit pulak. so, ujian, ni 'peringatan' dari Allah. so that kita double taqqarub dengan Dia. ok dah. aku dah merepek. mcm ni blog aku pulak. be strong. love you. XD

    regards, akhilah~

    ReplyDelete
  21. Allalalallalalala che na sayang...chilllah...esok lusa dapat la tu..jgn riso..banyak doa...leb u..tcer cantik

    ReplyDelete